donderdag 23 augustus 2012

Back to School...Back in the Saddle...(spreekwoordelijk dan)

Gisteren was het dan eindelijk zo ver, het moment dat zowel Erben als Jesper voor het eerst echt naar school gingen. Niks meefietsen, of meelopen of brengen. Erben vertrok om 7.11 (staat zo in het schema) met de bus. Je kent hem wel, die grote gele SCHOOLBUS. Daar staat dan je firstborn, klaar om naar Middle/Highschool te gaan. Samen om 6.15 opgestaan, samen met hem ontbeten. Gezellig zo de dag starten, hij met zijn bagel en ik m'n koffie (what else ?) Ivo was aan zijn Marathon schema aan het werken maar was net op tijd terug om hem een goeie dag op school te wensen.
Lunchpakket mee, en een yoda koel element van PB (Pottery Barn)
Boterhammen, stuk meloen, yoghurt rozijntjes en een pakje caprisun en een flesje drinkyoghurt. Zelf klaargemaakt. Ze mogen ook lunch op school kopen, maar dat kan per dag verschillen. Er is veel keus op school, ook healthy choices. Ze mogen die keuze ook maken. Want geloof me er zullen genoeg gezonde broodjes kaas in de prullenbak liggen hahaha Op alle scholen, ook in NL.



Daarna ben ik Jesper wakker gaan maken, want hij begint later. Ook een lunchbox klaarmaken, eigenlijk hetzelfde als Erben als inhoud.
Jesper had zin in school, maar was ook best zenuwachtig. Maar buurmeisje Elenor kwam hem ophalen, zij zit een groep hoger, in 5th grade. Zo'n eerste dag is toch spannend, normaal gesproken al als je na de vakantie weer naar school gaat maar nu voor de mannen even extra.




Ik kreeg om 11am bezoek van de beide juffen van Terje. Mrs. Hall en een hulp juf Mrs. Ripper. Ze gaan bij alle kinderen op bezoek, om een beeld te krijgen van het kind. Mrs. Hall is met Terje gaan spelen en ze was toch verrast om te merken dat hij wel veel begreep van wat ze zei. Vragen die ze stelde, kleine opdrachtjes die ze gaf, en hij voerde ze uit. Met Mrs. Ripper had ik een gesprek over de ochtenden op school. Hij heeft les van 8.45-11.15 en dat 5 dagen in de week. Heb ik de middagen gezellig met Terje thuis, mag ik nog even wat langer van hem genieten. Vanaf volgend jaar gaat hij hele dagen naar Kindergarten. De ochtenden zal ik veel te vinden zijn op de Sportschool, dus als jullie me zoeken.... fill in the blancs ! Ik kreeg een positieve indruk en het zal een leuk jaar worden voor Terje. De school gaf ook een goede indruk, maar goed, ik hoef me er niet thuis te voelen, als Terje maar met veel plezier gaat....alleen gaat...met de bus.
Slik...volgende week woensdag komt om 8.37 de bus voorrijden om Terje op te pikken. Maar er rijd een juf mee, en allemaal kindjes van zijn school. Zijn eigen juffen staan klaar om hem op te pikken, en zo gaat het ook weer terug naar huis. Ik moet er staan, of een ander persoon wat ik heb opgegeven. Anders gaat het kind weer mee naar school. Prima geregeld en hij vind het helemaal geweldig. (nog wel) Het scheelt mij veel tijd met heen en weer rijden, want zonder auto ben je hier nergens en het verkeer is druk. Je mag hier niet zo hard, dus je kunt niet even plankgas gaan om te kind te halen (gelukkig maar). Dus hoe dat gaat zien we volgende week.
Terje zijn naam staat linksboven. Er staan meer namen op, maar dit is de ochtend en middag groep. In Terje zijn klasje zitten 15 kinderen. Kleine klas, ideaal ! Ik weet uit ervaring een beetje dat dat Engels heel snel gaat. Terje had zijn juf zijn kamer laten zien en ik vroeg hem wat ze ervan vond en hij zei:  Oh my goodness ! Vervolgens heeft hij dat gister wel honderd keer herhaald hahaha. Dat woord zit erin, gaat er niet meer uit. Next ! Toen het bezoek weg was ben ik met TJ boodschappen gaan doen en daarna hadden we beide wel zin in een bezoek aan Starbucks. Terje zei toen ik hem in de auto zette "wil je koffie mam ? " Goed idee dus, hij vind de organic chocolade melk zo lekker daar. Het is net een dorp, want buiten op het terras zaten de Noorse dames koffie te drinken, hahaha ook hun kinderen waren naar school. Een van die vrouwen is met een Amerikaan getrouwd, zij woont al jaren in de USA. Maar vond het heerlijk om weer internationals te zien en om ook weer Noors te kunnen kletsen. Zij kende ook mijn Noorse vriendin weer die net naar Okinawa verhuisd is. Ja zei ik toch, net een dorp. Zij vertelde me weer dat ze de andere Nederlandse vrouw waren tegengekomen. Ook handig heet ook Marianne. Je schrijft het anders maar je zegt hetzelfde hahaha. Yes, we were selected by name ! LOL

Afijn Erben kwam om 14.30 zo'n beetje thuis, moe, vol verhalen, 2 zware (lood) boeken, en nog meer verhalen. Veel info, uitleg over de lockers, hoe leuk ook, toch even wennen. Mrs. Coffey, die de internationals extra Engelse les geeft, had Erben haar niet nodig. Maar dat wachten we nog maar even af, zei ik al met een knipoog. Erben pikt het goed op, ook woorden waarvan ik even naar de vertaling moest zoeken. Hij mocht trouwens wel extra lessen uitkiezen, je kunt dan kiezen voor Spaans/chinees of Band (muziek). Hij heeft nu voor Chinees gekozen. Interessant en een goede hersen-training, boeiend ook. We'll see, je mag de eerste 10 dagen nog switchen. Daarna dook hij weer in zijn boek The Hunger Games, erg boeiend ! Toen zijn Terje en ik Jesper tegemoet gaan lopen, toen hij ons zag, zwaaide hij en kwam aangehuppeld. Helemaal blij en ook vol verhalen kwam hij thuis. Eenmaal thuis was er niet veel voor nodig om beide jongens in de vlekken te krijgen hahaha. Moe van alle indrukken etc. Jesper had al wel wat opdrachtjes gedaan, zijn handschrift is kunstwerk voor velen, maar wel foutloos Engels geschreven. En dat vind ik wel knap. Voor vandaag hadden zij al huiswerk gekregen, je moest in een verhaaltje opschrijven hoe je aan je naam gekomen was, en dat moest je in de klas gaan vertellen. Ben benieuwd hoe dat gegaan is. Hij vertelde vol enthousiasme over de regeltjes en de pauze en wat hij moet doen als hij binnenkomt. Elke dag komt de zipped binder mee naar huis. Dat is een soort multomap mèt rits en zo kunnen wij als ouders zien wat hij heeft gedaan, tekenen het af en zo ziet Mr. Ankersen ook dat wij het hebben gezien. Er word veel (lees alles) via mail verstuurd, wat betreft info scholen, ideaal. Maar er komt ook veel papier mee naar huis, ook ideaal . Ik vind het prettig te weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Updates over school zullen er zeker nog komen. Vooralsnog heb ik straks 4 gezinsleden op school zitten. Maar ik ben ontzettend blij dat we deze stap gezet hebben, de jongens kunnen het aan, en wij dan dus ook. Ook al vind ik dingen ook best spannend en denk ik "de mensen moesten eens weten wat er door mijn hoofd gaat". Maar er zijn momenten net als gister, met een koffie in mijn hand, Terje achterin kletsend over my goodness, muziekje aan, rij ik over de roads en voel me intens HAPPY ! Tot blogs weer !

7 opmerkingen:

  1. leuk Mary-Ann.
    Fijn dat t goed gaat!!
    Geniet ervan!
    Ik vind het in ieder geval erg leuk om je blog te lezen.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mary-Ann, wat een belachelijk leuke spullen hebben ze toch in de VS. Die lunchboxes zijn de bom! En ook alweer naar school. Schreef al naar Erben of hij de enige buitenlandse student is ( dat zal vast niet) maar Erben heeft het denk ik te druk met indrukken verwerken. Lijkt me ook heel gaaf om allemaal mee te maken. Lang, lang geleden had ik ook van die jongens in de klas die terug kwamen uit het buitenland en die vertelden dan hun ervaringen. Dat klonk dan als een jongensboek want je had nog niet alle moderne hulpmiddelen zoals het piepklein kastje waarachter ik nu lig te typen :-)) Wat hou in van mijn iPhone echt waar. Lees ik trouwens dat je Noors spreekt?. Serieus? Nou Ha Det zeg ik dan maar en groeten aan de mannen! Anton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om je blogs te lezen Mary Ann! Wat gaaf dat de jongens het zo goed oppakken, dat moet voor hen ook wel heelmspannend zijn. En jij zult best af en toe ook even moeten slikken, ik in ieder geval wel toen ik het las! Moeilijke momenten als je je jongens zo los moet laten, hoewel ik wel de indruk krijg dat alles heel goed en strak georganiseerd is...Ik zou toch wel een beetje gek opkijken als juf Helmi of juf Jasmijn ineens voor de deur stonden ha ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lang leve PB kids!!!!
    De jongens gaan een hele mooie tijd tegemoet en geniet straks van je tijd 'alleen' want ook die gaat snel genoeg;-)
    kussss

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi there,

    Jullie gaan nu van de zaterdag genieten en hier regent het af en toe flink.
    Leuk dat de 2 oudste boys het al erg naar hun zin hadden op hun nieuwe school.
    En heel spannend voor Terje om woensdag te beginnen en ook voor jullie.
    Nog iets leuks vanmorgen, Vanna moest in Monster voetballen en je raadt het misschien al tegen Carlijn haar elftal, dat was erg leuk natuurlijk. Carlijn heeft gescoord, maar Vanna heeft gewonnen. Wij wensen jullie een fijn ontspannen weekend toe, liefs en hugs van mij en oom Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superspannend. Alle jongens naar school. Het 'gewone' ritme, whatever that is. Fijn weekend. Las net een bericht dat de inschrijving van de 33e Rotterdam marathon bijna opent.....13 april! Ik loop er 'met' JOU!!
    Fun weekend! XX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn om te lezen dat de eerste dag voor Erben en Jesper op school goed verlopen is. Kleine kinderen worden groot, hè! Dan gaat het "gewone" leven voor jou ook weer een beetje beginnen. Het is wel lekker dat je Terje volgende week 's middags nog thuis hebt. Kun je alvast langzaam aan het idee wennen dat je straks overdag helemaal alleen bent(ook wel weer lekker, hoor)! Maar geniet nog even van je tijd samen met Terje!Xxx Corinne

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je even komt kijken op mijn blog, nog leuker als je een reactie achterlaat !