zondag 7 oktober 2012

Getting into the Season....

En ineens is het Herfst ! Tenminste aan de bladeren te zien, en vandaag ook aan de temperatuur.
Gisteren haalde we nog met gemak 24 graden, vandaag is het zo'n 12 graden. Heel eerlijk gezegd vind ik het wel lekker. We hebben een heerlijke zomer gehad, maar de temperaturen waren vaak zodanig dat het in huis in de airco lekkerder was. Dit weekend is het Columbus Day Weekend. A.s maandag is het Columbus day en dan hebben onze kids vrij. In ieder geval hier op de basis is iedereen vrij. Dat is buiten de basis schijnbaar anders. We hadden het weekend gepland om naar Shenandoah Valley te gaan i.v.m. Indian Summer en daar een nachtje te kamperen. Maar omdat we de vooruitzichten hadden gezien, hebben we andere plannen gemaakt. Gisteren zijn we dus naar Great Falls geweest, ik ben daar ooit een keer geweest in '96. Maar Ivo en de boys waren er nog niet geweest. Wat een prachtig stukje natuur, relatief dichtbij. En het was gister dus wel wat frisser maar nog wel met een zonnetje (hier en daar dan).
Vandaag is het een koelere dag en het regent een beetje, dus huiswerk, klusjes, schrijf werk, blog bijwerken etc.. Straks nog even naar de fietsenwinkel om nieuwe remblokken te halen voor Ivo zijn fiets, want die slijten hier erg snel. En verder rustig aan doen. Ivo heeft vanmorgen zijn duurloop gedaan en we zijn al aan het aftellen naar 28 Oktober. Morgen weer andere plannen maar daarover in het volgende blog meer.
Deze bak is te vinden in het visitors center van Great Falls National Park, leuk voor ons maar ook voor de kinderen.
Nu even een update van afgelopen week ! Deze week was een leuke week speciaal voor Erben, de aanloop naar Homecoming. Zo was het afgelopen dinsdag Wacky Tacky Day, dan ga je verkleed naar school, met een foute kleding keuze, en zo geschiedde. Erben deed er vrolijk aan mee. Ik had zelf een verjaardag van Annetta, de Duitse vrouw en dat was erg gezellig ! Dinsdag avond hadden we Book Fair van Terje zijn school.  We hebben nog even kort een gesprek gehad met zijn juf, en ze was verbaasd over hoe goed en hoe snel Terje Engels is gaan praten. Hij doet goed mee in de klas en is sociaal...kijk dat horen we graag ! Woensdag was het voor Erben TWIN DAY, dan moet (niks moet maar het word wel op prijs gesteld) . Dan ga je met een vriendje hetzelfde verkleed. Hij had samen met een vriend een wit shirt aan waar op stond "I'm with stoopid" . Express verkeerd geschreven en dan een pijl naar de ander, erg leuk ! Donderdag was het sleepwear, dus ging hij in een shirt en sweatpants naar school. Donderdag was het ook Picture Day voor Jesper (foto's volgen nog). Donderdagavond ben ik met Marianne en een Noorse en Braziliaanse vriendin van Marianne naar Tysons Corner gereden, om alvast ons te oriënteren op een jurk voor het Marine Corps Ball. Van alles aangepast, maar net niet, of net tè ! Of weer belachelijk duur. Maar op een gegeven moment weet je wat je wilt en je moet toch kijken wat bij je past. Het was gezellig, lekker hapje gegeten, wat geshopt en daarna nog een lekker Coffee Ice shake en weer naar huis. De next day was het Homecoming Day op Erben zijn school, dus gekleed in rood/goud. Nou is rood niet zo'n probleem maar gouden kleren hebben we niet hahaha. Ivo en ik hadden een afspraak met Mrs. Coffey i.v.m. Erben. Niet vanwege concerns maar we waren er niet op de schoolavond omdat we toen de receptie hadden van de Universiteit. En even je gezicht laten zien is altijd netjes vind ik. Erben doet het erg goed op school. Da's duidelijk, en hij heeft het ook nog eens erg naar zijn zin. Ze was erg lovend over hem, met name omdat Engels toch zijn tweede taal is. Er zijn geen verzachtende omstandigheden voor een international. Hij doet mee met de rest, en wordt beoordeeld als iedereen (gelukkig maar).
Bij Mathematics zie je 8 staan, dat komt omdat hij in 7th grade zit, maar met 8th grade Math meedoet. Knap hoor. De dingen die hij moet doen is toch compleet andere stof dan wat hij achterliet in groep 8. Dat gaven wij ook al aan bij Mrs. Coffey dat het voortgezet onderwijs voor ons ook allemaal nieuw is. Erben wil graag High School hier afmaken. Maar hij moet hierna nog 8th grade doen en 9th grade is High School t/m 12th Grade. Ach, zover zijn we nog niet. Van Jesper krijgen we ook nog een rapport maar zijn scores voor Reading A- voor Writing A voor Mathematics A+ voor Science een D en voor Social Studies een B.
Het niveau ligt hier op deze school wel iets hoger dan wat we gewend waren in NL. Veel meer huiswerk en de reden dat hij een D heeft voor Science is omdat het veel complexe woorden heeft (waar ik zelfs een woordenboek bij  gebruik) en hij stof krijgt die Erben in groep 7 en 8 kreeg. Maar dat komt allemaal goed. Er worden veel tests gedaan, we kunnen de resultaten elke keer bekijken via My Data. Maar hij doet het zeker niet slecht volgens zijn leraar. Voor iemand met Engels als tweede taal doet hij het beter dan menig klasgenootje. Dus wederom trots ook op Jesper. Hij heeft de woensdagmiddag ook geen vrij, hij zit elke dag op school van 8.20-15.00 en heeft een half uurtje pauze. Daarnaast besteed hij nog zo'n 3 uur aan NTC online voor zijn Nederlands. En is gestart met de Mile club op woensdag na school. Dan gaan ze nà school joggend de heuvel af naar het stadium (dat is een Mile) en rijden ze met een bus terug. Op donderdag na school doet hij mee met de "strategies club"  van 15.00-15.40. De week is voor hem ook goed gevuld, en ik moet heel eerlijk zeggen dat het huiswerk niet altijd vanzelf gaat. Maar goed daar zullen meer ouders last van hebben. Afgelopen vrijdag ochtend hebben Ivo en ik voor het eerst ook samen door de MCX gelopen (Marine Corps Exchange) daar zit ook de Starbucks. Dus eerst even lekker een kop koffie gehaald. Ik had vorige week een leuk (nep)leren jasje van Guess gekocht, maar nu hadden ze 20% Columbus Day sale. Dus heb ik de bon en jasje weer meegenomen en ik zei "ik wil het jasje graag terugbrengen en weer kopen maar dan met de korting" . No problem M'am, het geld werd zo weer op mijn bankkaart gezet. Toch leuk ! En daar ben ik ook geslaagd voor mijn jurk ! Of all places !
We hebben op tijd gegeten want 's avonds was er een Home Coming Football Game in het Stadium. The Quantico High School Warriors tegen Kentson Forest.

 Ze hebben dik verloren, maar het was leuk om de wedstrijd te zien, en om de spelregels een beetje door te krijgen. Dit is echt een typisch Amerikaanse sport. Sport en School is sowieso erg met elkaar verbonden. Maar zeker op Middle/ High School niveau erg competitive . Met andere woorden, je kunt wel bij het Football of Basketball team willen, maar er zijn try outs en de beste komen daarbij. Tijdens de rust werden de Home Coming Queen en King gekozen. Very Obvious waren dat de Quarterback van het team en de dochter van de Base Commander. Dûh, wat een surprise. Maar dit is wel wat ik leuk vind aan het Amerikaanse schoolsysteem. De Homecomings, het Ball etc. We komen er steeds meer in, in the American way of life. To be continued.....xoxo Quantico


23 opmerkingen:

  1. Hallo Fam Moerman ik geniet wederom van jullie avontuur, erg boeiend om te lezen hoe jullie jezelf aanpassen in een vreemde wereld. ;)
    Die zoals uit de verhalen blijkt nog niet gewoon lijkt te worden.
    Groetjes vanuit Monster en tot de volgende update

    Rogér

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Rogér, leuk dat je een reactie achterlaat (ik weet dat je een trouwe lezer bent) Ik zou een boek kunnen schrijven over de dingen die ik dagelijks meemaak, tijd ontbreekt, maar we slurpen alle ervaringen op, ook soms de baaldagen hahaha. Hug van mij en groeten aan het thuisfront !

      Verwijderen
  2. Lieve lieve Mary-Ann, elke keer is het weer zo fijn om iets te lezen van jullie, het is alsof we er allemaal bij zijn. Jullie boys doen het super op school, geweldig van ze. Love the American way of live....
    Tot volgende week woensdag! Waahooeoeoe XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, tijd gaat snel hè ? Ik ben zo benieuwd wat je ervan vind. Heerlijk eerst lekker NY, en zo leuk om dat samen met Lisa te doen. We keep in touch en tot gauw xoxo !

      Verwijderen
  3. Lieve Moermannetjes,

    Na een hele fijne week in Haamstede weer genoten van nu 2 updates van jullie belevenissen. Heel fijn dat de boys het zo goed doen op school en weer leuke foto's. Zo dus bij jullie heeft ook de herfst zijn intrede gedaan en dat heeft toch ook weer iets aparts met al die mooie kleuren in de natuur. En jullie genieten al van Haloween te zien aan je versieringen, leuk.
    Hugs and kisses van oom Jan en mij voor allevijf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou meer updates willen schrijven maar mn dagen zitten vol, ik hoop dat er ergens wat rust komt. Dit is een mooie tijd hier, met Halloween, Thanksgiving en daarna de kerst. Bedankt voor je reactie en hugs en kisses terug !

      Verwijderen
  4. Great Falls blijft mijn favoriete park. Koud opeens, he? Jullie moeten ook proberen de herfstkleuren in de Shenandoah te gaan bekijken, dat is altijd zo mooi! Leuk om telkens jullie weekavonturen te lezen. Hier dus ook Homecoming dit weekend, Saskia's een na laatste alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest nog aan je denken en vertelde het Ivo dat jij hier regelmatig met Cosmo loopt. Wat een voorrecht om hier te wonen Petra ! Wat een relaxte sfeer hangt er ook. We willen zeker nog naar Shenandoah, dit weekend was even niet geschikt. Maar inderdaad, waar komt dat kouwfront ineens vandaan ? Ook wel eer lekker, maar we hebben bij thuiskomst eerst de verwarming aangedaan. Jij maakt het allemaal al jaren mee die homecomings, ik hou ervan, vind het bijzonder en leuk. Mijn ervaringen hier met de scholen zijn positief, maar het zijn wel DoDea scholen. Tot gauw, gezellig hoor dat jullie komen !xxx

      Verwijderen
  5. Hoi lieve Moermannetjes

    Weer heerlijk genoten met het lezen van je blog.
    Wat fijn dat de jongens het zo goed doen op school en wat een leuke dingen doen ze allemaal op school .
    Dus de herfst is ook bij jullie aan gekomen hier is het op het moment lekker weer ,wel koud maar met de zon erbij is het wel lekker en gezond weer .
    Wat een leuke foto' s weer erbij echt geNieten elke keer weer om jullie weer te zien op foto jullie doen het geweldig daar met z' n vijfjes .
    Good luck !!!!!!!!!!!
    XXX Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé trouwe lezer ! Ja ineens is het Herfst, maar de weer vooruitzichten geven ook weer zon en hogere temperaturen aan voor komende week. We genieten er wel van, soms moet ik mezelf even in de arm knijpen en is het onwerkelijk dat we hier voor 3 jaar zijn. Ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden. Liefs en groetjes aan je mannetje en Robbie en Es !

      Verwijderen
  6. Hoi Mary Ann, ik val gewoon in herhaling, ik kan zo bovenstaande commentaren kopiëren en plakken!! Wat doen jullie het geweldig goed! En met reden heel trots op jullie jongens! Knap hoor, dikke complimenten.
    Liefs van mij!
    Corry Moerman ( verwarrend anders met bovenstaande Corry haha)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank dank ! Haha, af en toe is het ook best even nieuw en spannend en toch ook vermoeiend alles de hele dag in het Engels. Maar we houden van de uitdaging, en blijkbaar de kinderen ook. Ze zijn alledrie sociaal en stappen overal op af, engels geen probleem. Ook in restaurants bestellen ze zelf, zo grappig om te horen. Ook Terje brabbelt aardig over de grens. Jij ook verder succes in Lombok hè !
      Liefs

      Verwijderen
  7. Hoi Mary-Ann, ik weet het ik verval in herhaling maar het is wederom een gezellig en levendig verslag wat je hebt neergezet hierboven. Jullie maken bijna iedere dag weer leuke dingen mee en genieten duidelijk van het leven in Amerika. En troost je hoor bemoeizorg van moeders met school houdt echt niet op bij groep 8 basisschool. Misschien stopt het een keertje richting HBO of Universiteit. Als je maar altijd weet waar je het voor doet. En dat is een goede toekomst voor je kinderen creeren. Ik kijk nu alweer uit naar je volgende blog. Liefst Luukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan zijn dit nog maar flarden van wat we meemaken, af en toe moet ik gewoon dingen opschrijven en denk ik "geloven ze thuis nooit !" hahaha.
      Ik ben blij dat ik dat groei en bloei proces mag meemaken van zo dichtbij, het is boeiend om te zien hoe ze het doen. Ook om tegen dingen aan te lopen waar ze moeite mee hebben, en hoe ze daarmee 'dealen'. Ook vind ik het enorm leuk om dat stukje High School mee te pikken, wat ik alleen ken uit series en/of films, en het is zo leuk ! Tot het volgende blog !

      Verwijderen
  8. Zo ben weer terug van vakantie (warm Marbella in Spanje)....... Wat een heerlijke verhalen weer: Occaquan, Indian Summer, Shenadoah park..... brings back memories... sigh.....
    Groetjes, Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Evelyn, welkom thuis, lekker Spanje, lekker warm ! Voor jou weer een tripje memory lane. Ik heb vanuit de US nooit heimwee gehad naar dingen in NL, maar andersom kon ik weleens heimwee krijgen als ik aan Lejeune dacht. Vandaag had ik weer zo'n moment, dan sta ik in DC, snuif de lucht op en dan voel ik mn bloed wel sneller stromen. Heerlijk ! Maar ben me ook bewust dat mijn kids nu hetzelfde doormaken als wat jullie doormaakten, maar het is zo'n verrijking, vind je niet ? Groetjes !

      Verwijderen
  9. Leuke foto's van de jongens en jullie samen! =copie/paste;-)
    Toppers die jongens, ze pakken het fantastisch op!
    Geniet van de herfst, zo mooi met al die verkleuringen krijgen we het hier niet te zien. x Leafs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks ! Zo liepen we zaterdag dus nog in shirts en hempjes, vandaag had ik m'n goretex laarzen aan (het is alleen niet echt gaan regenen) en mijn jack. De verwarming hebben we aangedaan. Pfff, nu moet ik wel weer de kasten door gaan spitten en de winterkleding te voorschijn halen. Al geven ze voor komende week wel weer redelijk weer aan. We genieten wel volop van de kleurenpracht van moeder natuur. Dikke kus en Leafs terug voor het thuisfront !

      Verwijderen
  10. Hi Mary-Ann, jazeker, ben het helemaal met je eens. Ik zou ook zo in de USA kunnen wonen (dus als je nog een leuke single Amerikaanse marinier weet hahaha)....Ik had mijn jeugd ook niet anders willen doen, we hebben ook bijna 5 jaar antillen gedaan (verdeeld over 2 keer), ruim 3 jaar Engeland en ik heb ook nog bijna 3 jaar met mijn ouders in Brussel gewoon (en zelf heb ik nog wat tijd in Griekenland doorgebracht toen ik het hier wel weer had gezien)........Wij hebben het overal super naar onze zin gehad. Het meest belangrijke en prettigste vond ik altijd dat mijn moeder van ieder huis en thuis wist te maken. Dat is 1 van de dingen die mij het meest is bijgebleven en we zijn er als gezin ook best hecht door geworden......Overigens hebben wij nooit NL les gehad toen we niet in NL woonden dus toen ik na bijna 5 jaar (USA/UK) hier in NL op de vervolgopleiding terecht kwam (was toen 17) was dat even aanpoten maar ook dat ophalen daarvan ging weer erg snel en zo is het toch nog goed gekomen met me :-)
    Groet, Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Mary-Ann, vanmorgen eindelijk je blog gelezen...het kwam er maar niet van (druk,druk). Maar echt geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Maar jullie doen ook zo veel!! Echt superleuk! En er zijn zoveel "special days" bij jullie. Dat is in Nederland wel anders hè (nuchter volkje Hihi). Mooie foto trouwens ook op fb bij great falls!! En hier op je blog ook mooie foto's, jullie staan er mooi op! jeetje meid, ik vind dat jullie het allemaal zo goed doen! Gaat het met Ivo zijn studie ook goed? Nou ik ga maar eens proberen een stukje te lopen, want ik word zo stijf als een plank...haha. (misschien kan jij me ook eens besmetten met dat hardloopvirus ;-) )??? Veel liefs en groetjes van Barbara xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Bar,

      Thanks voor je leuke berichtje. Jullie hebben nu lekker een weekje vrij, wij hier niet hahaha. Ik probeer inderdaad wel foto's te plaatsen dat maakt het plaatje compleet en zie je ook de kids veranderen. Ivo en ik zullen hoogstens ouder worden.Ik wens jou en Jan en de kids een fijn weekend ! xxxxx van ons

      Verwijderen
  12. Fijn dat ze het zo goed doen. Leuke foto's van de jongens en jullie twee.

    Annemiek (NY)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je even komt kijken op mijn blog, nog leuker als je een reactie achterlaat !